Η Λυσιστράτη είναι κωμωδία του Αριστοφάνη που γράφτηκε και διδάχθηκε το 411 π.Χ.. Θεωρείται ένα από τα παλιότερα και χαρακτηριστικότερα αντιπολεμικά έργα. Η υπόθεση έχει να κάνει με τη σεξουαλική απεργία που κηρύσσουν οι γυναίκες της Αθήνας και της Σπάρτης, προσπαθώντας έτσι να πείσουν τους άντρες τους να σταματήσουν τον Πελοποννησιακό Πόλεμο.
Στην αρχαία Αθήνα, κατά την περίοδο του πελοπονησιακού πολέμου, οι γυναίκες με επικεφαλής τη Λυσιστράτη αποφασίζουν να σταματήσουν τον πόλεμο και να ξαναφέρουν την ειρήνη στον τόπο τους. Ανάμεσα στις συγκεντρωμένες γυναίκες, ξεχωρίζουν εκτός από τη Λυσιστράτη, η Αθηναία Κλεονίκη, η νεαρή Μυρρίνη, και η Σπαρτιάτισσα Λαμπιτώ.
Την αρχική ιδέα έχει συλλάβει η Λυσιστράτη η οποία για αυτόν το λόγο έχει συγκαλέσει κρυφά όλες τις Αθηναίες αλλά και αντιπροσώπους από τις υπόλοιπες πόλεις. Οι γυναίκες συγκεντρώνονται αλλά όταν εκείνη τους προτείνει την κήρυξη ερωτικής αποχής μέχρι οι άντρες να αποφασίσουν τη λήξη του πολέμου, αρχικά διαφωνούν. Τελικά και μετά από έντονους δισταγμούς πείθονται όταν η σπαρτιάτισσα Λαμπιτώ με αποφασιστικότητα προσχωρεί στο σχέδιο της Λυσιστράτης. Η απόφαση σφραγίζεται με όρκο πάνω στο κρασί.
Την ίδια στιγμή ακούγονται φωνές ενθουσιασμού από την Ακρόπολη, σημάδι πως το δεύτερο σκέλος του σχεδίου της Λυσιστράτης πέτυχε. Οι ηλικιωμένες γυναίκες έχουν κυριεύσει την Ακρόπολη, εκεί όπου βρίσκεται το θησαυροφυλάκιο των δημοσίων χρημάτων με τα οποία επιδοτούντο οι πολεμικές επιχειρήσεις.
Η συγκέντρωση των γυναικών διαλύεται. Στη σκηνή μπαίνει τώρα ο Χορός που αποτελείται από ηλικιωμένους άντρες και ακολουθεί ένας δεύτερος Χορός από ηλικιωμένες γυναίκες. Οι άντρες, εξοργισμένοι από την ανταρσία των γυναικών, έρχονται κρατώντας χύτρες και αναμμένους πυρσούς. Οι γυναίκες από την άλλη πλευρά κρατάνε σταμνιά με νερό. Αρχίζει η αναμέτρηση. Οι άντρες απειλούν τις γυναίκες με τους πυρσούς τους, και οι γυναίκες τούς κατατροπώνουν αδειάζοντας τα σταμνιά τους πάνω στις φωτιές των αντρών.
Στη σκηνή έρχεται ένας ηλικιωμένος Πρόβουλος (μέλος μιας δωδεκαμελούς επιτροπής διακεκριμένων πολιτών, που είχε σκοπό τον αυστηρό έλεγχο της οικονομίας). Σαν εκπρόσωπος της εκκλησίας του Δήμου, προστάζει τους τοξότες που τον ακολουθούν να συλλάβουν τις γυναίκες. Οι γυναίκες όμως δεν το επιτρέπουν.
Η Λυσιστράτη και ο Πρόβουλος επιδίδονται σ’ έναν αγώνα λόγων, όπου ο γυναικείος Χορός παραστέκεται στη Λυσιστράτη και ο αντρικός στον Πρόβουλο. Η Λυσιστράτη επαναλαμβάνει στον Πρόβουλο την απόφαση των γυναικών να επιβάλουν την ειρήνη, και ο Πρόβουλος εκδιώκεται από τις γυναίκες. Η αποχή έχει αρχίσει να γίνεται ανυπόφορη και για τα δύο φύλα. Όμως οι άντρες έχουν αρχίσει να αισθάνονται πολύ βαριές τις συνέπειες. Οι γυναίκες τους, σύμφωνα με τις οδηγίες της Λυσιστράτης, τους προκαλούν όσο γίνεται περισσότερο χωρίς όμως τελικά να υποκύπτουν στις επιθυμίες τους.
Παράλληλα το σχέδιο των γυναικών έχει επιτυχία και στη Σπάρτη. Ένας Σπαρτιάτης κήρυκας έρχεται και ζητά να ορίσουν οι Αθηναίοι αντιπροσώπους για να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις της ειρήνης. Οι Σπαρτιάτες απεσταλμένοι και οι Αθηναίοι, κάνουν έκκληση στη Λυσιστράτη να τους βοηθήσει στο συμβιβασμό. Η Λυσιστράτη το πετυχαίνει με τη βοήθεια μιας καλλονής, της προσωποποιημένης Συμφιλίωσης.
Η Λυσιστράτη κατηγορεί Αθηναίους και Σπαρτιάτες γιατί πρόδωσαν την κοινή θρησκευτική και πολιτιστική τους κληρονομιά. Οι δύο αντιπροσωπείες απορροφημένες από τα κάλλη της Συμφιλίωσης, κάνουν αμοιβαίες παραχωρήσεις και η ειρήνη εξασφαλίζεται.
Το αίσιο τέλος σφραγίζεται με ένα συμπόσιο που παραθέτουν οι γυναίκες μέσα σε μια αποθέωση από τραγούδια και χορούς.
Η σημασία του Έργου
Το έργο αντιπροσωπεύει μια από τις καλύτερες στιγμές του Αριστοφάνη. Είναι η τελευταία προσπάθειά του να επικρατήσει η ειρήνη, μετά τους Αχαρνής (425 π.Χ.) και την Ειρήνη (421 π.Χ.). Από την Ειρήνη μέχρι τη Λυσιστράτη, έχουν διαδραματιστεί διάφορα πολιτικά γεγονότα: Η σύναψη της Νικιείου ειρήνης το 421 π.Χ., η άμεση σχεδόν παραβίασή της και από τις δύο πλευρές, η απώλεια της Δεκέλειας, του σπουδαιότερου οχυρού της Αθήνας, η καταστροφή της σικελικής εκστρατείας του 413 π.Χ., η αποστασία ενός μεγάλου μέρους της Αθηναϊκής συμμαχίας. Οι πληγές των αντιπάλων δεν άφηναν περιθώρια ούτε για ειρήνη ούτε για νέο πόλεμο. Όλοι ήταν ηττημένοι αλλά ταυτόχρονα αμετανόητοι.
Η Λυσιστράτη έχει τα ίδια αισθήματα με τον Τρυγαίο της Ειρήνης. Αντίθετα με τον Δικαιόπολη των Αχαρνέων, η Λυσιστράτη και ο Τρυγαίος θέλουν την ειρήνη όχι για λόγους προσωπικού συμφέροντος, ούτε μόνο για το καλό της Αθήνας, αλλά για το συμφέρον ολόκληρου του ελληνικού κόσμου.
Η ειρήνη στο τέλος του έργου επιτυγχάνεται με κάποιες αμοιβαίες παραχωρήσεις. Η Λυσιστράτη πείθει αφενός τους Αθηναίους να παραιτηθούν από την Πύλο, που έγινε Αθηναϊκή κτήση κατά τη διάρκεια των πολεμικών επιχειρήσεων, και αφετέρου τους Σπαρτιάτες, να παραιτηθούν από τρεις άλλες περιοχές.
Η συμφιλίωση επισφραγίζεται στο τέλος του έργου με τον Σπαρτιάτη τραγουδιστή να επικαλείται και να υμνεί θεότητες τις οποίες αναγνώριζαν και λάτρευαν και οι Αθηναίοι. Ο Σπαρτιάτης είναι αυτός που, κατά πάσα πιθανότητα κλείνει το έργο υμνώντας την Αθηνά, πολιούχο θεά της Αθήνας, που όμως λατρευόταν και στη Σπάρτη ως Αθηνά «χαλκίοικος»: «Ύμνησε τη θεά την πιο δυνατή, που όλους τους νικά, τη θεά με το χάλκινο σπίτι».
πηγήΧάρηκα που το θέατρο (θερινό σινεμά) ήταν κατάμεστο.. χάρηκα που ήταν γεμάτο οικογένειες (μαζί με τα παιδιά τους).. δέν χάρηκα που στα διπλανά καθίσματα ήταν δύο νεοέλληνες και συζητούσαν συνεχώς (και δέν μπορούσα να ακούω τους ηθο-ποιούς).. χάρηκα όταν είπαν να φύγουν στη μέση του έργου (μιά και δεν ήταν του επιπέδου τους) να πάνε για καφέ σε παρακείμενη καφετέρια..
δέν χάρηκα με την τιμή του εισητηρίου (24 ευρώ)..
Επίλογος δικός μου..
Μιά και τόσα χρόνια μας κυβερνούν (παγκοσμίως) ανέραστοι, καραγκιόζηδες, ανδρείκελα, υποτακτικοί, γλύφτες, του συστήματος των πολυεθνικών.. μήπως λέω.. θα ήταν καλύτερα να επανέλθουμε στην γυναικοκρατούμενη -μητριαρχική- κοινωνία?
και να αφήσουμε τον θεό Ερωτα να κυβερνάει άπαντες?
προσεχώς, ανάλυση του τί είναι Ερωτας..
συγχωρείστε μου το κούνημα της μηχανής, αλλά με το ζόρι κρατιόμουν απο τα γέλια..
28 σχόλια:
Εγώ λέω να μην επανέλθουμε πουθενά, να βουτήξουμε με το ζόρι μερικές κορμάρες ξανθές πειρατίνες (αληθινές όχι μαϊμού) και κανένα πειρατικό βαρέλι ρούμι και κανένα πειρατικό γεμάτο με μπαρούτι και μολύβι και να χαιρετίσουμε άπαντες πρίν μας φυτέψουν ανάποδα σαν τα ραπανάκια.
Τα 24 Euros, δεν τα πήρε ο Αριστοφάνης. Ποτέ!
Καλημέρα Ελλάδα
Αφιερωμένο
...και πληρωμένο. ;)
Ξανακαλημέρα Ελλάδα.
Μπούχαχαχααα
Καλημέρα Ευρύνοε και καλό μήνα!
Ο Αριστοφάνης είναι από τους αγαπημένους μου αρχαίους συγγραφείς κι ο Καρακατσάνης νομίζω πως είναι από τους λίγους άξιους σύγχρονους εκφραστές του, όχι μόνο ως ηθοποιός αλλά και ως άνθρωπος-πολίτης!
Καλημερούδια
το έργο του τεράστιου Αριστοφάνη "σηκώνει" μεγάάάάλη κουβέντα..επίσης και οι ηθοποιοί που το ανέβασαν..
ένα μεγάλο μπράβο για την παρουσίαση στον Ευρύνοο, και απλά να επισημάνουμε την παρουσία "Βιοτεχνών" στο πόρτο ράφτη για ένα γρήγορο μπάνιο σε έναν μικρό κολπίσκο απ΄την μεριά του Αγ.Σπυρίδωνα, όπου και ο ντελάλης μας ενημέρωσε για την παράσταση.
καλημέρα σε όλους
απιθανες παραστασεις ....
αριστοφανης - καρακατσανης....
μερικες φορες νομιζω οτι πανε μαζι αυτοι οι δυο :)
ζηλεψα πολυ :/
την καλημερα μου
Καλημέραααα!
Βρείτε μου ένα λαό στη γη που νάχει κάνει τόσα πολλά,σε όλες τις τέχνες,επιστήμες κλπ,κι εγω θα γίνω....μουσουλμάνα!!!
Καλή η πρότασή σου,αλλά με τόσα κουνελάκια και τόσα ξέκωλα που κυκλοφορούν,αμφίβολο αν θα πετύχει!
Έχουν γνώση οι...εξουσιαστές!
Καλό μήνα είπαμε?
Γεννηθήκαμε στην ομορφότερη χώρα με τους χειρότερους ανθρώπους!
Φιλιά πολλά τρελε
Την καλημέρα μου
Osiris
λές να πράξουμε έτσι;
βλέπεις, εγώ ως ποιητής (?) δέν είμαι του ζοριού τόσο..
προτιμώ την εθελουσία συμμετοχή ;-)
χαχα
η αφ-ιέρωση ήταν η πλέον κατάλληλη να "ντύσει" την Ελληνική κατάσταση :-)
καλό μεσημέρι φίλε μου..
εδω οι γυναικες κρατανε ολοκληρο σπιτι με εσοδα της πλακας σκεψου τι 8α καταφερναν για ολοκληρες χωρες...το "κακο"με τον αριστοφανη ειναι οτι παραμενει επικαιρος...
Συνονόματη
έχουμε ακριβώς την ίδια οπτική σε αυτά που είπες..
μάλιστα στο τέλος της παράστασης, μας είπε οτι ΔΕΝ τον αφήνουν πλέον να παίξει στην Επίδαυρο!!!!!
Αν είναι δυνατόν..
βέβαια άκουσα οτι η Επίδαυρος περιμένει την Βίσση αν δεν κάνω λάθος..
αυτό εννοώ όταν λέω..
"ΔΕΝ ΦΟΒΑΜΑΙ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ"
καλό μεσημέρι!
ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ
μιλάτε βρε παίδες..
έρχεστε και φεύγετε απο το χωριό μας και δέν λέτε κουβέντα?
ευχαριστώ για τα εύσημα, αλλά για τα μπράβο και τα υπονοούμενα περί του Αριστοφάνους και των ηθο-ποιών..
την επόμενη φορά που "ΒΙΟΤΕΧΝΕΣ" θα προσεγγίσουν οποιονδήποτε κόλπο (του Πορτο Ράφτη εννοώ) ενημερώστε στο μειλ..
καλημέραααα!!!
Λ-ένα
γεγονός είναι οτι είχα παρακολουθήσει και τις Νεφέλες με τον Καρακατσάνη και ήταν όπως πάντα απολαυστικός..
μα είναι μοναδικός εκφραστής του Αριστοφάνη.
όπως είπες, πάνε πακέτο.. αλληλένδετοι..
ζήλεια σου :p
καλημέρααα!!
Νάντια
μουσουλμάνα δέν βλέπω να γίνεσαι..
αρκέσου στο να γίνεις .. μάνα!!
η πρόταση προ-υποθέτει και άλλα πολλά..
οι όποιοι κυβερνώντες να είναι σε ηλικία όχι άνω των 50 ετών και ασφαλώς γυναίκες καθώς είπα..
έχουν γνώση βέβαια οι καραγκιόζηδες..
καλό μήνα again!!!
που θά λεγε ο Αριστοφάνης ;-)
Angel
όχι ακριβώς έτσι.. μιά και το γενικεύεις θα έλεγα οτι γεννηθήκαμε στην ομορφότερη χώρα με τους ηλιθιότερους.... ψηφοφόρους..
επίσης ασπασμοί φιλαράκι.
καλό μεσημέρι..!
Νηρηίδα
έτσι ακριβώς..
"κακό" να παραμένει επίκαιρος τόσα χρόνια μετά..
και φοβούμαι οτι θα παραμείνει.. με την βλακεία που ... κυβερνάει..
χαιρετώ σε..!
Ευρύνοε,
είχα δει την παράσταση στην Επίδαυρο, πέρσι αν δε κάνω λάθος.
Φοβερά μηνύματα και διαχρονικά.
Να είσαι καλα!
Φιλιά
Τόνια
είσαι απο τις τυχερές/ους που είδαν την παράσταση στο μέρος που της πρέπει..
τα μυνήματα υπ-άρχουν, μα πάνε μάλλον συνεχώς, σε λάθος παραλήπτες.. :-(
καλό μεσημέρι!
Καλησπέρα.
Ο Καρακατσάνης είναι πράγματι φοβερός εκφραστής.
Η μητριαρχική κοινωνία δεν μου αρέσει όσο και η πατριαρχική.
Θέλω μια ισότιμη κοινωνία.
Αστρο-Συμμορίτες
για μένα είναι ο κορυφαίος σήμερα στην Ελλάδα ο Καρακατσάνης..
περί πατριαρχικής ή μητριαρχικής κοινωνίας..
η ισότιμη μάλλον θα παραμείνει.. ουτοπία..
καλησπέρα σας!
Ο Καρακατσάνης είναι από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της εποχής μας με τον ευθύ του λόγο!Συνδυασμό με Αριστοφάνη μοναδικός!
Αυτή την εποχή αν αφήναμε την γυναίκα να κυβερνούσε θα ευνούχιζε τον αντρικό πληθυσμό για ποιόν έρωτα μιλάς η σημερινή είναι ανέραστη!
zoyzoy
συμφωνούμε ως πρός τούς Καρακατσάνη-Αριστοφάνη καθώς βλέπεις..
θα ευνούχιζε τον αντρικό πληθυσμό λές;
εγώ πάλι, γιατί βλέπω γύρω μου ευνούχους, ούτως ή άλλως;
η γυναίκα του σήμερα δέν φταίει τόσο όσο και ο άντρας η αν θές ο Ανθρωπος..
η τηλεόραση δίνει πρότυπα, χτίζει συνειδήσεις, (όλε!) πλάθει χαρακτήρες, (όλε!) διαμορφώνει άποψη, (οοοαααααααα!!!)
αυτό τα λέει όλα νομίζω..
η έλλειψη επαφής με την Φύση, άρα Θείο, η έλλειψη Αξιών, το κρέμασμα του Έρωτα δι απαγχονισμού, η απέχθεια στο γυμνό (άπαπα!) και άλλα πολλά ακόμη, φτάσανε στο επίπεδο όσων γίνονται στα Μάλια και σε άλλα τουριστικά (?) μέρη της Ελλάδας..
τουλάχιστον στα αρχαία χρόνια είχαν τα Μυστήρια και γνώριζαν πολύ περισσότερα απο τα σημερινά σκοτάδια που βαδίζουν ορισμένοι..
το παράκανα όμως..
τελεία!
χαιρετώ σε..
Πολύ τη φχαριστήθηκα την ανάρτησή σου.
Καλό είναι πού και πού, να ερχόμαστε σε επαφή με την γνήσια τέχνη. Κάνει καλό στην κρίση μας.
Μα τότε που αναφέρεσαι ήταν πιο απελευθερωμένοι οι άνθρωποι μέσα απ'τα μυ-στήρια μάθαιναν και τον έρωτα!Τον αληθινό και όχι πρόστυχο!
Ίσως τα σημερινά μοντέλα που πλασάρουν τα ΜΜΕ μ'ολη τη σεξουαλικότητα τους χάνουν την πραγματική τους φύση!
Συνοδοιπόρος
χαίρομαι που φχαριστήθηκες :)
πόσο απέχουμε πλέον απο την γνήσια Τέχνη..........
στην κρίση στην κράση και στον κράσο μας..!!
καλησπέρα!
zoyzoy
τότε ήταν όλα διαφορετικά..
πολλές φορές αναπολώ..
τελείως διαφορετικά όμως.....
τα σημερινά μοντέλα δέν έχουν σεξουαλικότητα.. εμπόριο κρέατος είναι..
η σεξουαλικότητα είναι άλλο..
γνωστό είναι οτι ακόμη και οι εταίρες της εποχής, έπρεπε να είναι μορφωμένες και όχι ηλίθιες..
όσο περισσότερη μόρφωση είχαν, τόσο σε εκτίμηση τις είχαν, τόσο ακριβότερες ήταν και μπορούσαν να συμμετέχουν σε συγκεντρώσεις και συζητήσεις όπου οι απόψεις τους ήταν βαρύνουσες..
αυτό τα λέει όλα..
καλησπέρα σας!
Άκρως ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες, ιδιαίτερα για τους μη μυημένους. Τα συγχαρητήριά μου.
Υ.Γ.
Αριστοφάνης ναι!
Καρακατσάνης; Μάλλον όχι άλλο πια. Κάποτε επέρχεται ο κορεσμός και του θεατή και του καλλιτέχνη. Με όλον τον σεβασμό, θα πω πως αν ήμουν στη θέση του Καρακατσάνη θα σταματούσα, αλλά επειδή δεν είμαι στην θέση του Καρακατσάνη, σταμάτησα να τον βλέπω πια. "Υπερκορέστηκα"!
Τα σέβη μου!
Φίλτατε Γιάννη..
ότι υπάρχει στην μοιρασιά είναι για όλους..
Αριστοφάνης ναί..
Καρακατσάνης ναί, για μένα.. απλά φίλε μου δέν έχω δεί κάτι ανάλογο και αξιόλογο.. ως αντικαταστάτη του εννοώ..
και όσο κι αν τον βλέπω, δέν τον χορταίνω..
βέβαια τα γούστα γι αυτό υπάρχουν :)
καλό βράδυ..
τα σέβη μου!
Yπέροχες παραστάσεις με μοναδικούς ηθοποιούς!Πάντως Ευρύνοε να σου πω ο Όσιρις δεν έχει και άδικο.Αυτό που έγραψε περί ραπανακίων είναι πολύ σωστό... Καλό βράδυ και... κάντε έρωτα,όχι πόλεμο!
Δημοσίευση σχολίου